Moja historia cz.4: Taekwondo w Mławie.

Minęło ponad jedenaście lat, a ja ponownie zacząłem regularnie dojeżdżać na treningi do Mławy, z tą różnicą. że tym razem to ja je prowadziłem. W 1990 roku utworzyłem pierwszą w Mławie sekcję Taekwondo. Wyszkoleni przeze mnie Paweł Niewada i Marek Woliński byli pierwszymi czarnymi pasami „rodem z Mławy”. Obaj zdali egzamin na 1 Dan w maju 1993 roku.
Robiąc kolejny nabór we wrześniu 1993 roku, wykorzystałem ten fakt. Na „plakatach”, które były niczym innym jak „kserówkami” w formacie A4 lub A3, znalazło się zdanie brzmiące mniej więcej tak: „Paweł Niewada i Marek Woliński z Mławy zdobyli już czarne pasy – spróbuj i Ty'” - coś w tym rodzaju. W każdym razie ten zabieg reklamowy przyniósł bardzo dobry rezultat. Zgłosiło się całkiem sporo osób.
Duet Paweł i Marek udowodnił także, co warta jest dobra technika w wykonaniu czarnego pasa. Sposób w jaki to zrobili uznać trzeba , delikatnie mówiąc, za nieco niefortunny.
Jako najbardziej zaawansowani technicznie, trenowali w parze, pomimo różnicy wieku i warunków fizycznych. W pewnym momencie Paweł zakręcił odwrotne kopnięcie okrężne, a Marek zdekoncentrował się na chwilę. To wystarczyło. Marek był starszy, wyższy i silniejszy, lecz obrotowe kopnięcie w twarz odrzuciło go na ścianę, pod którą usiadł. „Poszły” dwie jedynki – jedna na zewnątrz, druga w dziąśle.

Zgodnie z moją wiedzą aktualnie w małej Mławie, niezależnie od siebie, funkcjonują trzy sekcje Taekwondo. Każda reprezentuje inną organizację. Dwie, spośród trzech, prowadzone są przez moich byłych uczniów lub ich wychowanków.

Pierwsza z nich jest bezpośrednią kontynuacją tej założonej przeze mnie. Dzięki konsekwencji Witolda Gromowskiego, któremu ją przekazałem, utrzymała się do dnia dzisiejszego. To już 27 lat tradycji ! Obecnie „jest podpięta” pod GPFT – Grupa Polska Federacja Taekwon-do

„Wjechaliśmy niedawno do Mławy z WTF-em” - poinformował mnie Darek Płoski, kiedyś mój uczeń, a obecnie przyjaciel z Ciechanowa. Ta sekcja oczywiście należy do PZTO – Polskiego Związku Taekwondo Olimpijskiego. Taekwondo WTF, wersja olimpijska, reprezentowana jest wyłącznie przez jedną organizację. 

Trzecia na swojej www informuje, że współpracuje z Polską Federacją Combat Hosinsul, Polskim Zrzeszeniem Taekwondo ITF Choi Jung Hwa, Polską Federacją Kickboxingu oraz ALFA Team Combat System. Sekcję prowadzą nie znani mi Artur Możdżonek i Mariusz Możdżonek, ale… trzecim instruktorem jest Rafał Mieszanek, którego jeszcze pamiętam !

To Rafał Mieszanek oraz Witek Gromowski asystują mi na zdjęciach prezentujących rozciąganie. Zdjęcia te wykonane zostały najprawdopodobniej w Mławie w roku 1996. Dwa lata później, za moją zgodą, w wersji czarno-białej wykorzystane zostały w publikacji zatytułowanej „ABC... Taekwondo” autorstwa Witolda Gromowskiego.








Komentarze

  1. Patrzę na te zdjęcia to same łzy radości cisną się na oczy... jestem dumny ze mogłem brać udział w tym wspaniałym projekcie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze pamiętam tę historię. Mój wybitny Mistrz. Uczył nas wtedy nie tylko sztuki walki ale przede wszystkim kształtował w nas CHARAKTER. DZIĘKUJĘ za wszystkie lata i ten dla większości z nas trenujących niezapomniany, wspaniały czas. TAEKWON-DO!!!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo