Moje egzaminy - galeria Mistrzów.

"Wszystkie egzaminy zdawałem u najwyższych autorytetów - zawsze publicznie i oficjalnie"
- cytat z "Podręcznika Taekwondo" ("Przedmowa" str. 3)


Wszystkie egzaminy zdawałem w Polsce. Od czerwonego pasa moimi egzaminatorami byli wyłącznie koreańscy mistrzowie.
W ITF egzaminowały mnie osobistości najwyższej rangi: gen. Choi Hong Hi (prezydent ITF), Park Jung Tae (późniejszy prezydent GTF), Choi Jung Hwa (obecny prezydent ITF) - było to możliwe głównie dzięki niezwykłemu zaangażowaniu i talentowi organizacyjnemu prezesa Polskiego Związku Taekwon-do, Tadeusza Łobody, którego prywatnie zdecydowanie mogę zaliczyć do grona najsympatyczniejszych ludzi jakich kiedykolwiek znałem.
W WTF moim egzaminatorem był Grandmaster Soo Kwang Lee 9 Dan. W roku 2012 i 2013 nasza współpraca i znajomość osiągnęła poziom o jakim wcześniej nawet nie marzyłem - byłem i jestem dumny z tego, że Mistrz dzwonił do mnie kilka razy dziennie i zapewniał, że ja i moja rodzina jesteśmy mu tak bliscy jak jego własna (co nie umniejsza roli Agnieszki Skaradzińskiej, Oli Uścińskiej i Piotra Wesołka, którzy zawsze byli dla niego najbliższymi ludźmi w Polsce). We wspomnianym wyżej okresie Mistrz kilkukrotnie zapytał mnie, czy chcę zdawać na 6 Dan, lecz odmówiłem - miałem już 50 lat i nie chciałem otrzymać stopnia "po znajomości". 
Czasem żartuję, że mając 5 Dan w WTF i 4 Dan w ITF, łącznie mam 9 Dan, a w Taekwondo przecież więcej mieć nie można :)

W 2006 roku otrzymałem z Polskiego Związku Taekwondo Olimpijskiego powołanie na członka pierwszej polskiej komisji egzaminującej na stopnie Dan - oznaczało to oficjalne przełamanie monopolu Mistrza Soo Kwang Lee. Nie zgodziłem się od razu. Zadzwoniłem do Mistrza i dopiero po otrzymaniu od niego aprobaty wyraziłem gotowość przystąpienia do komisji. W ten sposób stałem się jedną z 3 pierwszych osób w Polsce, które miały oficjalne uprawnienia Kukkiwon do przeprowadzania egzaminów na stopnie Dan
Komisja w której skład wchodziłem wraz z Dariuszem Nowickim oraz Mariuszem Burdalskim (obaj z Olsztyna) działała w tym składzie przez około 2 lata i przeprowadziła kilka egzaminów centralnych w Warszawie i raz w Olsztynie.
Byłem także członkiem komisji związkowych w składzie z Mariuszem Burdalskim i Grzegorzem Brodzikiem (czerwiec 2008, Bydgoszcz), oraz z Grzegorzem Brodzikiem i  Mistrzem Cheol In Kang (wrzesień 2009, Bydgoszcz), a także z Piotrem Wesołkiem i Grandmaster Soo Kwan Lee (październik 2012, Poznań). W latach 2014-2015 posiadałem uprawnienia Polskiego Związku Taekwondo Olimpijskiego pozwalające na przeprowadzanie egzaminów na stopnie Dan samodzielnie.


Moje egzaminy:

2 Kup (Gup) ITF - czerwony pas - maj 1986 rok, Działdowo


Nie istniały wtedy polskie certyfikaty - stopień potwierdzony został legitymacją Koreańskiego Związku Taekwon-do.


Egzaminatorem był Pae Man Song 5 Dan



1 Dan ITF - sierpień 1987 rok, Lublin


Egzaminatorem był Park Jung Tae 8 Dan 
(wówczas najwyższy stopień mistrzowski możliwy do osiągnięcia w International Taekwon-do Federation - 9 Dan zastrzeżony był wyłącznie dla gen. Choi Hong Hi, Prezydenta ITF). Park Jung Tae pełnił wtedy funkcję Dyrektora Technicznego i Sekretarza Generalnego ITF.


Później Park Jung Tae utworzył Global Taekwon-do Federation i jako 9 Dan stanął na jej czele. 



2 Dan ITF - maj 1989 rok, Warszawa


Egzaminatorem był Choi Jung Hwa 7 Dan
syn gen. Choi Hong Hi, współautor wydanej w Polsce w 1990 roku książki "Taekwon-do, Koreańska sztuka samoobrony". W świecie zachodnim Choi Jung Hwa znany jest także jako James Choi.

Na zdjęciu od lewej: Ja, Choi Jung Hwa, Robert Kopeć.


3 Dan ITF - maj 1992 rok, Warszawa


Egzaminatorem był Kim Jong Soo 6 Dan



4 Dan ITF - marzec 1995 rok, Warszawa

Imienny autograf - pamiątka pierwszego szkolenia w kwietniu 1993 roku 
- później brałem udział w szkoleniach jeszcze 2-krotnie: w 1994 i 1995 roku

Egzaminatorem był gen. Choi Hong Hi 9 Dan
"Ojciec i Twórca" a także pomysłodawca nazwy Tae Kwon Do dla koreańskich szkół walki, założyciel i prezydent International Taekwon-do Federation, autor 15-tomowej "Encyklopedii Taekwon-do", niestrudzony propagator swojej wersji TKD, jedna z najważniejszych postaci w świecie sztuk walki.


Był to indywidualny egzamin (tzn. byłem jedyną osobą zdającą) przeprowadzony na zakończenie szkolenia w obecności wszystkich czarnych pasów.


Na zdjęciach rolę asystenta gen. Choi Hong Hi pełni Mistrz Kim Jong Soo, 
mój egzaminator na 3 Dan.




4 Dan WTF - październik 1996, Olsztyn


Egzaminatorem był Grandmaster Soo Kwang Lee 9 Dan. 
Obecny był także Grandmaster Seo Myung Soo 9 Dan, który prowadził szkolenie przed egzaminem.
To był bardzo duży egzamin centralny zorganizowany dzień przed zawodami - Pucharem Lee.


5 Dan WTF - lipiec 2004 rok, Sopot


Egzaminatorem był Grandmaster Soo Kwang Lee 9 Dan


Uroczyste wręczenie certyfikatu, połączone z kolejnym szkoleniem zorganizowanym w Bydgoszczy, relacjonowała telewizja TVP3,
obecny był także Wiceprezydent Miasta, Krzysztof Tadrzak


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo