Czy znacie... Ireno Fargas'a, jednego z najwybitniejszych trenerów na świecie ?

Ireno Fargas, Mistrz świata z 1983 roku i jeden z najwybitniejszych trenerów wszech czasów w Taekwondo Olimpijskim (WTF, WT). Miałem przyjemność uczestniczyć w prowadzonym przez niego 2-dniowym szkoleniu, mającym miejsce w Olsztynie wiosną 1997 roku. Zdziwiliśmy się, gdy zamiast udać się na salę treningową, zabrał nas do klasy na wykład - tak skończył się pierwszy dzień i dopiero nazajutrz poprowadził dwie długie, wyczerpujące sesje treningowe, przenosząc w praktykę to, o czym mówił wcześniej.
Ireno Fargas'a sprowadził do Polski Dariusz Nowicki i wielka szkoda, że był to pojedynczy incydent (chociaż później było jeszcze kilka okazji do spotkań z zagranicznymi trenerami, ale nigdy tej klasy co Fargas), gdyż w moim przekonaniu jedynie szkolenie (tak naszych zawodników jak i trenerów) u najlepszych zagranicznych ekspertów mogło skutecznie rozwinąć polskie Taekwondo WTF.
Pilnie robiłem notatki na wykładzie i stały się one podstawą Rozdziału III. Trening Sportowy (str. 37-43) w "Podręczniku Taekwondo" - na stronie 37 znajduje się grupowe zdjęcie uczestników szkolenia.

Ja klęczę drugi od lewej.

Jako jedyny zadbałem też o to, żeby całe szkolenie, łącznie z wykładem, zostało nagrane (oryginalne taśmy VHS ostatecznie trafiły do Darka Nowickiego, a mi została "odgrywka", którą później zgrałem na płyty DVD).
Kupiłem wówczas od Fargas'a dobok Dae Do, a w prywatnej rozmowie usłyszałem, że "jak na trenera, prezentuję bardzo przyzwoitą formę" - potraktowałem to jako duży komplement, i jak widać, zapamiętałem.
Spotkanie z Fargas'em wywarło poważny wpływ na moje podejście do Taekwondo. On sam reprezentował bardzo intelektualne traktowanie tematu i zawsze dzielił się swoja wiedzą -  publikował materiały szkoleniowe na kasetach VHS (obecnie niektóre z nich można znaleźć na YouTube: zobacz np. link 1 oraz link 2 - więcej można znaleźć na kanale claudiotex). 

Zobaczcie: 
Nowa era treningu Taekwondo na 17 płytach DVD - monumentalne wydawnictwo nie posiadające sobie równych do dnia dzisiejszego (polska kadra narodowa również w 2013 roku spędziła tydzień w prowadzonym przez Fargas'a meksykańskim centrum szkoleniowym w La Loma: zobacz: 11:54 - 12:03 - w sumie zaledwie 9 sek.! - chyba tylko tyle widać naszą kadrę na tym 22-minutowym filmiku)
- kanał YouTube; Ireno Fargas
szkolenie z 2014 roku oraz z 2015 roku 
- krótkie relacje: link 1 oraz link 2

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo