Kopnięcia: 540 i 720 - wyzwanie dla najsprawniejszych

Jest takie powiedzenie: "Jaki Pan, taki kram" i w Taekwondo bardzo często odnajdowałem jego słuszność - zawodnik jest "odbiciem" swojego trenera, a student swojego Mistrza - innymi słowy: umiejętności i preferencje nauczyciela kształtują jego ucznia.
Zawsze uważałem za atut fakt, że nauczam tego co sam umiałem, a nie rzeczy podpatrzonych. Dzięki temu wiem, co czuje mój uczeń, gdyż sam przeszedłem dokładnie to samo, potrafię znaleźć błędy, dać dobre wskazówki, ułożyć odpowiednie proporcje ćwiczeń i opracować skuteczną metodykę nauczania.
Niestety 540 nigdy nie umiałem, i w związku z tym, nie potrafiłem przenieść swojego doświadczenia na moich uczniów. W pewnym okresie próbowaliśmy, ale udawało nam się tylko częściowo.
540 to półtora spiralnego obrotu wokół osi ciała (360 + 180) zakończone odwrotnym kopnięciem okrężnym przeze mnie nazywanym Hurio Czagi (Dwihurigi, Bandaedollyo Chagi). Główny trick polega jednak na tym, że "po drodze" wykonywane są jeszcze 2 inne kopnięcia - ostatecznie jest to Dolge Czagi (składające się z Sewo lub Bituro Czagi i Dolio w wersji nazywanej przeze mnie V-Kick) połączone z Hurio Czagi, a wszystko wykonane podczas jednego wyskoku.
540, zwykle poprzedzone krokiem tempowym (zmiana pozycji przodem - przeze mnie nazywana "krokiem nr 3"), była chlubą i wizytówką koreańskich drużyn pokazowych WTF od, o ile dobrze pamiętam, drugiej połowy lat 90-tych, czyli już od około 25 lat (ćwierć wieku !).


Metodykę (częściowo wykorzystaną w powyższym filmiku) można znaleźć w REVOLUTION OF KICKING Part 3 (ustaw na 1:49;06), aczkolwiek tu założeniem jest opanowanie wcześniej prezentowanych technik i ewolucji.

Pożytecznie wyjaśnia całość Billy Woo z Hong Kong'u.

Moim faworytem :) jest "540 and drink !" (ustaw na 2:37).

Obecnie wiele osób wykonuje więcej niż 540 - zobacz: link 1 oraz link 2.

Wyjątkowym wyczynem jest wykonanie 720 (podwójny obrót) połączony z 4 kopnięciami !!!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo