"Stary WTF" - to, co najlepsze - z mojej perspektywy (cz. 1): Efektowna i efektywna propaganda

POKAZ NA OTWARCIU IO 1988 i FILM PROPAGANDOWY

W latach 1910-1945, przez 35 lat, Korea znajdowała się pod okrutną okupacją japońską, zakończoną kapitulacją Japonii w II wojnie światowej.
W 1964 roku Japonia wprowadziła na Olimpiadę swój sport narodowy - Judo. Od tego czasu jedną z największych ambicji Korei stało się dorównanie Japonii.
W roku 1980 MKOL uznał Taekwondo za sport o zasięgu międzynarodowym - drzwi prowadzące na Olimpiadę uchyliły się.

Igrzyska Olimpijskie w Seulu w 1988 roku stały się wielką promocją Taekwondo:

- TKD zadebiutowało w gronie dyscyplin olimpijskich (jeszcze jako dyscyplina pokazowa tzn. zdobytych medali nie liczono do klasyfikacji generalnej - na tych samych zasadach, ponownie jako dyscyplina pokazowa, pojawiło się na kolejnych IO, 4 lata później, w Barcelonie, a pełnoprawną dyscypliną olimpijską stało się w roku 2000 w Sydney)
(W Barcelonie, 30 lipca 1992 roku, również miał miejsce pokaz TKD)

- podczas uroczystości otwarcia Igrzysk, 17 września, miał miejsce niezwykły pokaz TKD, w którym na płycie stadionu wystąpiło jednocześnie 1000 koreańskich czarnych pasów, zadziwiając świat perfekcją wykonania - oglądałem go "na żywo" w polskiej telewizji państwowej i do tej pory mam nagranie. Był to pierwszy raz, kiedy będąc czarnym pasem Taekwon-do ITF, mogłem "zmierzyć się" z techniką i potęgą WTF.
(Pokaz trwał 6 min 20 sek., na powyższym linku zaczyna się od 3-ciej minuty. Na poprzednim, zawierającym całość znajdujemy informację: Ten film zawiera treść od partnera International Olympic Committee, który zablokował go na mocy praw autorskich , natomiast na oficjalnej stronie MKOL nie udało mi się go znaleźć)

Tuż po igrzyskach (wskazują na to sportowe osiągnięcia "gwiazd TKD" podawane w czołówce - 1987 rok jest ostatnim - oraz fragmenty z igrzysk m.in. fragment pokazu na początku), zrealizowano koreański film propagandowy, który w moim przypadku, spełnił swoją funkcję - gdy obejrzałem go na kasecie video po raz pierwszy, dosłownie nie mogłem zasnąć w nocy. Później oglądałem go niezliczoną ilość razy w całości i we fragmentach, a to, co zobaczyłem, zadecydowało o przystąpieniu do WTF !

Aktualnie na YouTube udało mi się odnaleźć ten dokument w trzech miejscach:

The Art Of Taekwondo Competition

1980s WTF korea national team training taekwondo

1980s Taekwondo WTF Documentary KTA Korea National Team Training


Wraz z moją córką Darią sparafrazowaliśmy jedną z demonstrowanych w nim pamiętnych akcji i umieściliśmy ją w drugiej części krótkiego filmiku:

Taekwondo high kick connection

tytułując ją "We copy classic action ;)".

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo