Moje (stare ) uwagi dotyczące POOMSAE

W moim egzemplarzu "Podręcznika Taekwondo", na wewnętrznej stronie tylnej okładki, zachowały się, zapisane przeze mnie 20 lat temu, moje uwagi dotyczące POOMSAE. Upływ czasu spowodował, że trochę wyblakły, gdyż zapisałem je ołówkiem. 

Po 20 latach nadal uważam, że jest w nich wiele racji, zatem postanowiłem je odtworzyć:

1. TAEGEUK I

Po prawym APKUBI, zamiast zwrotu w lewo, powinno być przejście obrotem do lewego OLGULMAKKI - byłoby to konsekwentne z II i III TAEGEUK i w dalszej konsekwencji umożliwiłoby naturalne wejście lewą nogą na ścieżkę powrotną.


2. TAEGEUK IV i VI

Powinny zostać zamienione kopnięcia - w IV TAEGEUK powinno być 2 razy DOLLYO CHAGI, a w VI TAEGEUK 2 razy YOP CHAGI. Sprzyja temu ustawienie ciała przed kopnięciem i ustawienie do kolejnej, po kopnięciach, techniki. Poza tym DOLLYO CHAGI jest kopnięciem łatwiejszym do nauczenia i powinno być wprowadzone wcześniej niż YOP CHAGI.


3. KORYO i HANSU

Przy cięciu kantem dłoni na zewnątrz (SONNAL BAKKATCHIGI) powinna być pozycja DWITKUBI - większa siła cięcia, logiczne przejście do kolejnego ruchu.


4. KEUMGANG

Wejście do SANTEULMAKKI powinno być w drugą stronę - sprzyja temu ułożenie rąk w KHEUN DOLTZEOGI.


5. CHONKWON

Wejście do ANPALMOK MAKKI "kłóci się" z poprzednią techniką - powinno być lewe ANPALMOK i prawe JIREUGI.


6. ILYEO

Jest 2 razy lewe YOP CHAGI WESANTEUL MAKKI - powinno być raz lewe i raz prawe.


7. KORYO

KODEUP YOP CHAGI (niskie + wysokie YOP CHAGI) - wykonane nogą wykroczną ułatwiłoby interpretację ruchów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo