Refleksje: Szersze spojrzenie na dwie nogi i dwie ręce

Minął kolejny rok, 45-ty w sztukach walki, za pasem kolejne, zaawansowane urodziny, a ja nieodmiennie jeżdżę na salę i prowadzę treningi - takiego dokonałem wyboru. 

Gdy rozpoczynałem moją podróż i siłą rzeczy skazany byłem wyłącznie na siebie, studiowałem różne sztuki walki i korzystałem z wielu publikacji, głównie amerykańskich, gdyż były najpowszechniejsze. Tym samym przyswajałem sobie "amerykański" sposób postrzegania sztuk walki. Swoboda i wolność, zamiast ortodoksyjnej formy, bardzo mi odpowiadały i zgodne były z moją naturą - chciałem wiedzieć, poszukiwać i dostosowywać do własnych przekonań, upodobań i warunków fizycznych. 

Jednocześnie czułem, że wszystko co robię potrzebuje solidnej podstawy, fundamentu na którym będzie się opierać. Wybrałem Taekwondo, nie konkretną organizację, ale Taekwondo jako sztukę walki opartą na kopnięciach. Kopnięcia zawsze uważałem za najbardziej charakterystyczny element wschodnich sztuk walki i to one spowodowały, że nie poświęciłem swojego czasu na trenowanie np. boksu.

Zawsze byłem pod dużym wpływem Bruce'a Lee, jego filmów i książek. Doceniałem niewiarygodną szybkość i ekonomię technik, ale także, a może przede wszystkim, otwarty i nieskrępowany umysł.

To chyba Bruce powiedział, że: "dopóki człowiek ma dwie ręce i dwie nogi, nie zrobi nic więcej" oraz że: "dla ignoranta kopnięcie to po prostu kopnięcie, a uderzenie to uderzenie; natomiast dla tego, kto zaczął studiować sztukę walki, techniki w różnych stylach różnią się zasadniczo; ostatecznie jednak dostrzegasz, że kopnięcie to kopnięcie a uderzenie to uderzenie".

Moja refleksja: sztuki i style walki są jak marki i modele samochodów, ale patrząc szerzej: samochód to po prostu samochód - pojazd na czterech kołach. Wszystko zależy od człowieka, który trenuje lub uczy, oraz od ludzi z którymi pracuje.

zobaczcie: 

kanał YouTube: Oss TV (w tym PRO POINT FIGHTING)

oraz 
(stary - od 2014 r.) kanał YouTube: KURO-OBI WORLD gdzie od dłuższego już czasu: 
"Większość filmów ma wielojęzyczne napisy w około 20 językach.
Zapraszamy do obejrzenia filmu w swoim ojczystym języku!"


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój program "Taekwondo Stretching" (cz. 1): Wprowadzenie i Zestaw 1

Jeszcze dwie książki w języku polskim na temat Taekwondo